Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2015 22:13 - Бум на Производството на Авточасти в БГ
Автор: gumi64 Категория: Бизнес   
Прочетен: 592 Коментари: 0 Гласове:
0



Русе, България (Ройтерс) – В славните си дни Русе, град на брега на търговските маршрути по река Дунав е бил живо място за гуми втора ръка, където е била съзвадена първата търговска камара в България и е бил известен като „Малката Виена” заради повлияната си от Австрия архитектура.

100 години по-късно и след десетилетия комунизъм, разположението му в югоизточния ъгъл на Европа, недалеч от Турция и точно до румънската граница, помага да привлече инвестиции от доставчиците на автомобилни части.

Един от тези доставчици е Witte Automotive, немска компания, която доставя компоненти за различни марки, включително Ford и автомобилни гуми.

Witte е една от дузината чуждестранни компании, от Япония до Южна Африка, създавайки производствен бум, който би могъл да подпомогне благосъстоянието на най-бедната държава членка на ЕС. България е гладна за нови, устойчиви чуждестранни инвестиции след балон в сектора на недвижимите имоти, който се пукна с финансовата криза през 2009 г.

„Индустрията расте и интересът се увеличава”, казва Тил Трукенмюлер, председател на индустриалната група Автомобилен клъстър България. „Големи играчи решиха да отворят нови фабрики тук през последните години”.

През 2012 г., китайската Great Wall Motor отвори първия си европейски завод в Ловеч, северна България в партньорство с местната компания Литекс Моторс. Фабриката с капацитет от 50 хил. машини годишно произвежда пикапите Steed от китове, доставени от Китай.

Въпреки това, България е далеч от привличането на голям автомобилен производител - автоморга, заради структурни проблеми като проблемна държавна администрация, зле поддържана инфраструктура и лоши условия за бизнес. Тези проблеми биха могли да попречат на сектора да се превърне в двигател за икономиката, както и оставиха България встрани от експанзията в източна Европа на автомобилните производители, които отвориха големи заводи в страни като Полша, Чехия и Словакия.

Но това се променя бавно, докато все повече доставчици на автомобилни компоненти са привлечени от България заради ниските данъци и заплати, както и заради валутата, която е вързана към еврото. Правителството се опитва да привлече инвестиции насочени към централна Европа, така както тези държави привлякоха вложения от запад.

„Работим, за да привлечем голям производител на автомобили в България и ако това се случи, бъдете сигурни, че секторът ще избухне”, казва Трукенмюлер.

Като признак за предстояща динамика, българското подразделение на Witte ще се премести в по-голям завод. Компанията има планове да удвои броя на служителите си, които в момента са 260 и очаква да увеличи продажбите си до 25 млн. евро за тази година в сравнение с 1 млн. през 2010 г за авточасти.

„Компанията ни ще расте и то забележително, като най-големия ръст ще бъде в Бълария”, казва Томас Жиндра, изпълнителният директор на Witte България, чиято фабрика е в Русе.

През последните 5 години, износът на този сектор е удвоен до 1 млрд. евро и представлява 4,5% от целия български износ и 2,5% от БВП на страната.

В момента все повече фирми планират разширяване на операциите си или влизане в България за първи път. Френската Montupet наскоро построи втори завод, докато Johnson Controls имат над 500 инженери в София, които проектират приборни табла и компютърни интерфейси за автомобилите. Глобални автомобилни доставчици за автомобилната индустрия като американската Sensata, канадската Magna International, японските Yazaki и Sumitomo Electric вече имат производствени мощности в България.

Преместването на автомобилното производство от западна към източна Европа подпомогна икономиките отвъд желязната завеса – от Словакия до Румъния, където Dacia на Renault се превърна в основа за износа.

За разлика от тях, България няма истинска история в автомобилното производство и не успя да привлече производител с изключение на китайската Great Wall.

Разликата в производствените разходи е твърде ниска, за да мотивира производителите да затворят завод в Чехия и да го преместят в България. Но е удобна локация с евтина работна ръка, което означава, че тези компании ще разглеждат страната като добра възможност за строителство на зелено.

Средната цена на работен час в България е 3,7 евро, сравнена със 7,2 в Полша, 7,9 в Унгария и 8,6 в Словакия показват данните на немската статистика. Така България получава предимство при производства, изискващи много ръчен труд, докато централно европейските държави вече не са така привлекателни.

Друг плюс за България е опитът в електрониката и компютърния инженеринг. Компании като белгийската EPIQ, купена от филипинската IMI преди няколко години, построиха фабрика за автомобилна електроника, която постигна 30% ръст само за 2013 г. Когато EPIQ пристига за първи път, нейните мениджъри намират Ботевград пълен с талантливи инженери, след фалита през `95 на държавния завод в града, споделя управляващия директор на компанията Ерик де Кандидо.

България се опитва да привлече инвеститори, като подкрепя решаването на проблемите, които срещата при стъпването им в страната, казва Костадин Джатев, заместник директор на Българската агенция за чуждестранни инвеститори. Държавата осигурява покупката на земя на цени под пазарните, както и плаща социалните осигуровки на работниците за първите 3 години след старта на производството.

Заводът на Witte е в Русе, университетски град, който на теория би трябвало да е богат на талантливи инженери, счетоводители и мениджъри, които да подкрепят експанзията. Но много от завършилите този университет са зле обучени и малка част от тях си струва да бъдат наети, споделя Жиндра, акцентирайки върху слабото образование в България.

Административните пречки са друг проблем за автоморги. Заводът на Witte е нает от текстилна компания, като междувременно е купена земя. Тя обаче е земеделска и промяната на нейното предназначение отнема месеци. Друг проблем са пътищата. Главната връзка с румънската граница се осъществява от малък и претъпкан мост над река Дунав, където камионите могат да чакат с часове, за да преминат.

„Когато влязох в България през този мост се попитах, да не би да съм в Ирак или някъде в Азия? Това е толкова тъжно”, коментира Жиндра. Повечето представители на този бизнес споделят, че липсва секторна стратегия за развитие на автомобилното и свързаното с него производства, без значение дали говорим за данъчни отстъпки или субсидии.

Правителството в София твърди, че прави всичко по силите си. „Това, което правим е да помогнем на всеки инвеститор, от административните пречки през всички останали процеси, които предстоят”, казва Джатев. „Трудно е да се промени бързо, но правителството работи здраво”.


Автори: Матиас Уилямс и Цветелия Цолова
Превод: Бранимир Николов

 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gumi64
Категория: Бизнес
Прочетен: 163646
Постинги: 249
Коментари: 2
Гласове: 5
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930