А можеше да бъде точно обратното.
Грешните решения стартираха през 2002 г. с покупката на Daewoo от GM. Тогава бе решено, че бюджетния корейски производител ще бъде продава колите си с марката на Chevrolet. Колосална глупост, която трябваше да излъже силния за Daewoo пазар в Източна Европа и ОНД, че получава истински Chevrolet. Защото Lacetti винаги е бил корейски кашон и то от гадните. От друга страна – западноевропейците трябваше да приемат гаден корейски кашон за достъпен американски Chevrolet, създаден с мисъл за техните потребности.
Кой би купил подобна история за части за мотори?
Но минаха няколко години и GM Korea, които произвеждат Chevrolet за Европа, започнаха да създават читави автомобили на интересна цена. И поеха по пътя на VW с чешкия им успех в лицето на Skoda. Дотук чудесно. Същата оценка получава и спортната програма на Chevrolet в WTCC.
Но някой в GM решава, че Opel и Chevrolet трябва да бъдат в един и съфщи шоурум. Години по-късно, това отвори вратата за зъл канибализъм, който продава едновременно визуално и технологично идентичните Chevrolet Captiva и Opel Antara.
В населения от изключително интелигентни хора свят на корпоративен гигантизъм, глупостта има удивителното умение да се мултицира. Това се случва, когато (вероятно) в GM Europe взимат решението да пуснат на пазара почти едновременно Opel Mokka и Chevrolet Traxx. Така получаваме два автомобила, които се борят за една и съща аудитория в един и същ момент.
Неразумно.
Към всичко това добавяме и маргиналния пазарен дял на Chevrolet в Европа от около 1% или малко над 200 хил. автомобила годишно. Не е много, но не е и малко. Със сигурност Chevrolet е чудесна основа за много повече.
Но ако питаш GM, Opel вече е много повече. Немската марка продава 6 пъти повече автомобили от Chevrolet в Европа и след много и трудни години, и безброй грешни решения, GM най-накрая да я върнат на печалба.
Ето защо Chevrolet в Европа ще присъства само с имиджови машини като Corvette и Camaro. А можеше да е много повече…
Но не си мислете, че GM няма за пореден път да стартират с части за трактори похода «Покори Европа с щатски бранд». Cadillac са близо до готовност за официален старт с европейска моделна гама, чието острие ще бъде компактния ATS (конкурент на 3-серия и C-класата), а халфовата линия ще се покрива от CTS (конкурент на 5-серия и Е-класата).
За разлика от VW Group, засега GM не успява да докаже, че успешно може да управлява голямо портфолио от марки и да жонглира с тях на различните пазари. А публичната загуба на цял един бизнес е най-малкото болезнена.
Тагове: